Aktiviteter og Temaer

  • Nulstil søgning
  • Uddannelsesniveau

  • Fag

  • Varighed

  • ESERO Tema

  • Nulstil søgning

Her finder du mere end 100 spændende undervisningsaktiviteter. De handler bl.a. om jordobservation, navigation, energi og klima samt de mange praktiske anvendelser af rumteknologi som fx navigation og vejrudsigt. En undervisningsaktivitet varer typisk mellem 30 minutter og 2 timer. Mange aktiviteter indgår i et tema eller en mission, som giver mulighed for at undervise i et helt forløb inden for et bestemt område.

AndreasAstroBitMateriale

Datalogning med micro:bit på Jorden og i rummet

Datalogning er en stor del af vores hverdag her på jorden, men også på Den Internationale Rumstation (ISS) er astronauterne meget afhængige af datalogning. Nu kan dine elever øve sig på at datalogge ved hjælp en micro:bit.
SpaceSDU-058

Besøg vægtløshedsrobotten på SDU

Kom og prøv en vægtløshedsrobot hos SDU med din klasse, og besøg bagefter en vaskeægte rumvirksomhed i Odense.
Guide-Faa-rummet-ind-i-undervisningen-Forside_03

Guide: Få rummet ind i undervisningen

"Få rummet ind i undervisningen" er en ny guide til dig, der underviser i grundskolen eller på en ungdomsuddannelse. Guiden giver inspiration til uddannelse og job med fokus på rummet.
ETF_thumbnail

Få besøg af en rumekspert

Book en rumekspert til din klasse, gennem Engineer the future.
raketSimulator

DR’s Raketsimulator

Prøv at se om du kan nå op til Den Internationale Rumstation, med din helt egen raket.
ESA astronaut Samantha Cristoforetti træner på rumstationen

Træning i vægtløs tilstand

I denne aktivitet skal eleverne bygge et selvstændigt træningsmodul på en fremtidig rumstation, hvor man kan dyrke styrkende, sjove og sociale træningsaktiviteter.
AndreasAstroBit

ESERO In-Flight Call 2023

Video af det fælles In-Flight Call for ESERO Danmark, ESERO Finland, ESERO Sverige og ESERO Norge.
Sphero robot i månelandskab

Sphero robotter

Vejledning i, hvordan man bruger Sphero robotter. Robotterne indbyder til leg med kodning og teknologi og er anvendelige i mange af skolens fag.
Vægtløs fitness

Vægtløs fitness

Eleverne skal designe et træningsprogram til en astronaut i vægtløs tilstand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
Frikvarter i virtual reality

Frikvarter i virtual reality

Eleverne skal designe et storyboard til en video, der kan afstresse astronaut Andreas Mogensen, mens han er på Den Internationale Rumstation ISS. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som Andreas Mogensen skal udføre, mens han er i rummet.
3D-print i vægtløs tilstand

3D-print i et isoleret miljø

Eleverne skal designe og 3D-printe et objekt, der kan bruges i et isoleret miljø med begrænsede ressourcer. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
Det rene vand

Det rene vand

Eleverne skal undersøge, hvordan forskellige typer af membraner kan bruges til at rense vand. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
Astronautteam

Det ideelle astronautteam

Eleverne skal måle på deres kroppe og håndtere etiske dilemmaer om grænser for brug af data om vores kroppe. Forløbet er omsat fra et af de forsøg, som astronaut Andreas Mogensen skal udføre på Den Internationale Rumstation ISS.
iss-energiforsyning

Hvordan sikrer vi energiforsyningen på fremtidens rumstation?

I dette forløb konstruerer eleverne en prototype af en eller flere energiforsyninger til fremtidens rumstation.
ESA astronaut Samantha Cristoforetti drikker en kop espresso

Hvordan genanvender astronauten den kop te, han drak i går?

I dette forløb skal eleverne arbejde med vandets kredsløb og vandrensning. På rumstationen genbruges lige nu 95% af alt det vand, som astronauterne bruger.
vinkende-astronaut

Hvordan kommunikerer vi med Jorden?

I dette forløb udvikler eleverne en løsning til den forsinkede kommunikation, der er mellem astronauterne på fremtidens rumstation og Mission Control Center (MCC), så kommunikationen stadig både er effektiv og social.
sovende-astronaut

Hvordan skal astronauten sove i nat?

I dette forløb skal eleverne designe et sovemodul til fremtidens rumstation, som skal være med til at sikre, at astronauten får den bedst mulige nattesøvn.
alger

Hvordan dyrker vi alger i rummet?

I dette forløb konstruerer eleverne et drivhus til fremtidens rumstation, hvor astronauterne bl.a. kan dyrke alger. Eleverne undersøger også algers vækstbetingelser.
drivhus

Konstruér et bæredygtigt drivhus til fremtidens rumstation

I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvordan man kan dyrke næringsrige grøntsager i rummet på en bæredygtig måde.
vandingssystem

Vandingssystem til plantebede i rummet

I dette forløb konstruerer eleverne et element til et drivhus til fremtidens rumstation - vandingssystemet.
Tinkercad - Logo

Guide til Tinkercad

Kort vejledning på dansk med fokus på, hvordan du kan bruge Tinkercad til at lave 3D-designs med dine elever
Skærmbillede fra 2021-11-25 23-13-10

Vejledning til undersøgelser med geodata

Vejledning i brug af EO Browser og masser af øvelser for alle klassetrin.
Skærmbillede fra 2021-11-25 23-03-59

Elevundersøgelser med infrarød stråling

Forskellige aktiviteter til elever om infrarød stråling.
Skærmbillede 2021-06-01 kl. 10.28.16

Lav din egen solformørkelses-kikkert

Netop projiceringer af Solen har været brugt til at studere Solen i flere hundrede år, og der findes mange optegnelser af solpletter, som er observeret gennem projiceringer. Solpletter er mørke områder på Solen, som skyldes en stor magnetisk aktivitet. Hvis du selv vil prøve kræfter med at lave en projektion af Solen, kan du lave en solformørkelses-kikkert, som er sikker at bruge.
Skip to content