Forside > aktiviteter > Er vi alene? Jagten på planeter uden for vores solsystem
Kunne der opdages en anden ”jord” et sted i det kæmpestore rum? Moderne instrumenter hjælper forskere til at lære mere om disse fremmede verdener, og de atmosfærer, der omgiver dem.
Undervisningsmaterialet indeholder kreative aktiviteter for skolebørn i syv til elleve års alderen. Eleverne opmuntres til at arbejde videnskabeligt og have en undersøgende tilgang.
De træder ind i rollerne som galaktiske astronomer, astrobiologer og radioingeniører, og lærer dermed om en bred vifte af de mulige jobs som rumindustrien tilbyder…
Lektionerne kan bruges enkeltvis og i en hvilken som helst rækkefølge.
Hent Er vi alene-vejledningen her
Samlet undervisningsmateriale (til tryk og skærm) – Er vi alene
Bemærk: Materialet bør udskrives på enkeltsidet papir, så der kan klippes emblemer mm. ud.
Jorden er den eneste planet, vi kender til, som understøtter liv. Den er speciel, fordi den er dækket af vand, som eksisterer i flydende form, fordi planeten ligger i ”Guldlok-zonen”. Det vil sige, den kredser om vores stjerne, Solen, i lige den rigtige afstand. Den er hverken for varm eller for kold.
Men kunne der opdages en anden ”Jord” et sted i det kæmpestore rum, der kredser om sin egen stjerne, med livsbetingelser? Moderne instrumenter hjælper forskere til at lære mere om disse fremmede verdener, og de atmosfærer, der omgiver dem.
De fleste teknikker til at lede efter andre sol- eller exoplaneter afslører ikke mange informationer, bortset fra en planets størrelse, masse og kredsløb, men astronomerne vil gerne finde ud af mere. Er planeten stenet, iset eller en gaskæmpe? Er den iskold eller brændvarm?
Det tværfaglige STEM-baserede undervisningsmateriale er baseret på menneskets søgen efter planeter og liv uden for vores solsystem. Materialet består af ni praktiske aktiviteter:
De kreative aktiviteter for skolebørn i syv til elleve års alderen opmuntrer til at arbejde videnskabeligt og have en undersøgende tilgang.
Ved at træde ind i rollerne som galaktiske astronomer, astrobiologer og radioingeniører, lærer eleverne om en bred vifte af de mulige jobs som rumindustrien tilbyder…
Lektionerne kan bruges enkeltvis og i en hvilken som helst rækkefølge – og selvom materialet er skrevet ind i en engelsk skolesammenhæng, kan aktiviteterne fint indpasses i danske læseplaner for natur og teknologi. Hver lektion indeholder tydelige vejledninger og benytter desuden hverdagsgenstande til at engagere og inspirere elever.