Forside > aktiviteter > Guide til Tinkercad

Guide til Tinkercad

Kort vejledning på dansk med fokus på, hvordan du kan bruge Tinkercad til at lave 3D-designs med dine elever

Værd at vide om Autodesk® Tinkercad™

Autodesk® Tinkercad™ er et smart, gratis program, som du kan bruge til at introducere dine elever for programmering, lave elektriske kredsløb og designe i 3D. Generelt set er det et ret intuitivt program, hvor det handler om at kaste sig ud i det i en form for trial-and-error-proces, men programmet inkluderer også forskellige, korte lektioner (under Learn), hvor du kan lære om dets mest basale egenskaber på en mere struktureret måde.

I denne korte vejledning fokuseres der på, hvordan du kan bruge programmet til at lave 3D-designs med dine elever, men det kan også anbefales at kigge programmets andre features igennem, når du føler dig mere bekendt med det. Alt i programmet er på engelsk.

 

At oprette en ny bruger

Det er et krav for læreren at oprette en ny bruger. Du opretter en ny bruger ved at gå ind på programmets hjemmeside, trykke på knappen Join now øverst i højre hjørne, trykke på knappen Educators start here og derefter følge anvisningerne på skærmen. Vær opmærksom på, at dine elever ikke behøver en bruger til programmet, hvis du bruger de virtuelle klasselokaler (se tilknyttede sektion).

 

At lave 3D-designs

Når du har oprettet dig som ny bruger, kan du begynde at designe. Nederst i denne sektion er der et link til en video, hvor du bliver introduceret til alt, hvad der er værd at vide om 3D-designs i programmet. Det kan anbefales at se videoen, hvis du har brug for et godt udgangspunkt og en kort introduktion til de forskellige designfeatures, men det kan godt kræve lidt ekstra nørkletid at mestre alle de forskellige features. Videoen kan virke ret kompakt at komme igennem, men her er et overblik over, hvordan den er struktureret:

00:00 – 05:00

Opret nyt projekt samt introduktion til knapperne på dit designinterface. Vær opmærksom på, at brugerens skrivebord i starten af videoen er fyldt med forskellige designs, men dit eget skrivebord vil være tomt, hvis ikke du selv har påbegyndt nogle projekter.

05:00 – 10:15

Programmets basale designfunktioner (rotér, skalér, flyt, skift farve og lign.)

10:15 – 15:00

Lidt mere avancerede designfunktioner (bl.a. at lave huller i samt gruppere objekter)

 

Videoen varer ca. 15 min. og er på engelsk: https://youtu.be/h_UaiEn-WcQ

 

At oprette et nyt, virtuelt klasseværelse

Virtuelle klasselokaler er en smart feature, der gør det nemt for dig at holde styr på dine klasser og elever. Den følgende video giver et kort indblik i, hvordan et virtuelt klasseværelse kan oprettes, hvordan elever tilmeldes lokalet, samt hvordan de kan dele deres færdige designs med andre. Videoen varer ca. 5 min. og er på engelsk: https://youtu.be/9uJvVHZnzRI

I videoen bliver Nicknames kort introduceret. Eleverne bruger dette navn til at logge ind i lokalet. Programmet genererer dette automatisk, hvis du uploader en hel liste med klassenavne, men som lærer kan du ændre kaldenavnene ved at klikke på navnet under kolonnen med Login info. Eleverne kan ikke selv ændre deres kaldenavne.

Når klasseværelset er oprettet, kan du trykke på det nye, virtuelle lokale for at administrere klassen. Øverst er der nogle forskellige faner med hver deres funktion:

  • Under Students kan du administrere dine elever, tilføje/slette elever, ændre kaldenavnene og skaffe linket til klassen, så dine elever kan komme ind.
  • Under Activities kan du oprette forskellige projekter/aktiviteter, som din klasse har adgang til. Under hver aktivitet kan du administrere dine elevers proces og se deres designs. Du kan også tilføje dit eget design, som eleverne kan kopiere og arbejde videre med under hver ny aktivitet.

 

Har du lavet et design på din personlige side, som du gerne vil dele i en aktivitet, kan du holde cursoren over dit design, trykke på tandhjulet, og trykke på knappen Add to class activity… Så kan eleverne bruge dit design som udgangspunkt til at færdiggøre en opgave eller drage inspiration.

  • Under Designs kan du se alle dine elevers designs – uafhængigt af hvilket projekt/aktivitet, som deres design er tilknyttet.
  • Under Notifications kan du få notifikationer om de seneste aktiviteter, dine elever er gået i gang med.
  • Under fanen Co-teachers kan du invitere andre lærere til klassen med et link. På den måde kan I fx hjælpe hinanden med at give feedback på projekter og administrere deres proces løbende – perfekt til et projekt på tværs af klasserne.

 

At arbejde i grupper på samme design

I programmet kan dine elever invitere hinanden, så de kan bygge på det samme design samtidig. Det kan de ved at gøre følgende:

  1. Den ene elev opretter et nyt projekt.
  2. Eleven klikker på det første ikon til venstre for deres profil-ikon (i øverste højre hjørne).
  3. Eleven kopierer og deler linket til designet med de andre i gruppen.
  4. De andre elever bruger linket og logger sig ind i klassen med deres kaldenavn. De kommer derefter direkte ind, så de er klar til at designe.

 

Vær opmærksom på, at du ikke kan se, hvem der arbejder sammen. Designet vil kun være tilknyttet eleven, der oprettede designet til at starte med. Det betyder også, at du som lærer skal være opmærksom på, hvem der er i samme gruppe, og hvem der har oprettet designet.

 

Tastaturgenveje

I følgende blogindlæg kan du finde nogle af tastaturgenvejene, der giver en mere effektiv designproces

 

Hurtige tips til øvede

Er du ved at have godt styr på programmet? Så kan du prøve at skimme dette blogindlæg igennem. Her er 22 tips og tricks til at gøre din og dine elevers designproces endnu hurtigere

 

Undervisningsaktivitet

Kategorier

Tema: Moon Camp
Niveau: Indskoling, Mellemtrin, Udskoling
Fag: Håndværk og design, Natur/teknologi, Teknologi

Andre aktiviteter:

Skip to content