Forside > aktiviteter > Plantedyrkning i SpaceX-rumkolonien
Aktiviteten er en del af undervisningsforløbet ‘Dyrk planter på Mars’, hvor eleverne med udgangspunkt i en udfordring konstruerer en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars. Du kan finde undervisningsforløbet på astra.dk med alle de tilhørende aktiviteter.
Evnen til at dyrke mad i rummet er en vigtig brik i NASA’s mål om at sende mennesker til Mars. NASA har planer om at dyrke mad på fremtidige rumfartøjer og på andre planeter, som skal fungere som kosttilskud til astronauter.
Selvom det primære formål er at levere mad, kan “køkkenhaven” ifølge NASA også blive et vigtigt redskab til at sikre luftgenanvendelse og astronauternes mentale velbefindende på de årelange rejser til Mars. Samtidig har flere planter vist sig at være gode kilder til antioxidanter, der kan beskytte astronauterne mod skadelig stråling i rummet.
Eleverne skal som underleverandører til Elon Musks SpaceX-projekt konstruere plantekuvøser til planter på rumrejser og til dyrkning i de kommende rumkolonier.
Faktaboks
En plantekuvøse er en beskyttet beholder, hvori planter kan leve (og evt. formere sig). I beholderen skal planten have mulighed for at udnytte den stråling, den har gavn af og samtidig beskyttes mod ioniserende stråling, der kan skade den. |
Hent Dyrk planter på Mars-elevark her
Elevark med udfordringen Dyrk planter på Mars
Der er ikke meget plads på de første rumkolonier, så plantekuvøserne må ikke være større end 20x20x20 cm., og de må gerne være mindre.
Eleverne skal benytte engineering-processen. De skal præsentere deres forslag til plantekuvøser i en video til Elon Musk, hvor de præsenterer deres proces for at finde en løsning. I videoen skal eleverne desuden påvise, at plantekuvøsen bremser den ioniserende stråling, og at der kommer lys til deres planter i plantekuvøsen. Endelig skal de komme med forslag til, hvor plantekolonierne med fordel kan placeres på Mars.
Udfordringen hører til engineering delprocessen: Forstå udfordringen. Bliv klogere på delprocessen:
Delprocessen: Forstå udfordringen – video
Her får du en engineering-model, som du kan bruge til at gøre din naturfagsundervisning virkelighedsnær og anvendelsesorienteret. Delprocessen ‘Forstå’ har kun ét metodekort. Det understøtter elevernes arbejde med at reformulere udfordringen og gøre aftaler og aftager tydelige.
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College og Astra. Finasieret af A.P. Møller Fonden, Industriens Fonde, Villum Fonden og Lundbeckfonden.
Læs mere om Engineering i skolen på https://engineerthefuture.dk/engineering-i-skolen