Forside > aktiviteter > Rens og genbrug luften i fremtidens rumstation

Rens og genbrug luften i fremtidens rumstation

In this image, NASA astronauts Scott Kelly (left) and Terry Virts (right) work on a Carbon Dioxide Removal Assembly (CDRA) inside the station's Japanese Experiment Module. The CDRA system works to remove carbon dioxide from the cabin air, allowing for an environmentally safe crew cabin. Credit: NASA
Det er vigtigt med ren luft for at kunne overleve i rumstationen. Det handler selvfølgelig om, at der skal være ilt nok, men det handler også om at få renset luften for CO2, CH4, partikler, sved og andre gasser, så luften er ren. Hvordan gør man det?

Det er vigtigt med ren luft for at kunne overleve på en rumstation. Det handler selvfølgelig om, at der er oxygen nok, men det handler også om at få renset luften for CO2, CH4, partikler, sved og andre gasser, så luften er ren. Hvordan gør man det?

På den nuværende rumstation, ISS, bliver luften renset med bl.a. zeolit, som kan rense luften for CO2 og lugt. Der produceres oxygen via elektrolyse af vand på rumstationen, og et særligt anlæg omdanner CO2 og H2 til CH4 og H2O.

Men systemet er ikke lukket, da der skal tilføres nyt oxygen til rumstationen, for at astronauterne kan blive ved med at trække vejret. Ilten fra elektrolysen føres videre ind i rumstationen som frisk luft, men der forsvinder både CO2 og O2 ud af systemet, hver gang en luge åbnes. Så metanen smides ud, da den ikke kan bruges, og der tilføres H2O og O2 i tanke med de ubemandede servicemoduler.Forløbet sætter fokus på den del af det lukkede system, der indfanger CO2 og producerer O2. Det er tilrettelagt som et engineeringforløb, hvor eleverne arbejder efter engineering-modellen. Prototypen er i forløbet planlagt som en konsulentrapport med beskrivelse af prototype og faglig begrundelse. Alternativt kan produktet være en poster, som inkluderer skitsen og forklaringer.

Undervisningsaktivitet
Fremtiden rumstation logo - Esero

Kategorier

Tema: Fremtidens rumstation
Niveau: Gymnasiale uddannelser
Fag: Innovation, Kemi, Teknologi
Varighed: 10-20 lektioner
Kernestof: Innovation: Kreativitet og idégenerering | Kemi: Fotosynteseprocessen | Kemi: Ioner og ionforbindelser | Kemi: Redoxreaktioner | SP forløb 1.g | Teknologi A: Formidling | Teknologi A: Problemidentifikation

Andre aktiviteter:

Skip to content