Gå til hovedindhold

Sæt bevægelse i naturfagene: Solsystemet og planeternes bevægelse

Modellering via bevægelse

Fag: Natur/teknologi og Fysik/kemi
Klassetrin: 3.-6. klasse
Læringsaspekt: Forståelse af planeternes bevægelse i forhold til hinanden 
Sted: Ingen særlige krav
Materialer: Ingen

Organisering og fremgangsmåde:

  • Eleverne skal gennem tre små øvelser modellere planeternes bevægelser i forhold til hinanden.
  • Model 1: Eleverne er sammen to og to. Den ene er Jorden, den anden Solen. Opgave: Modellér Jordens og Solens bevægelse i forhold til hinanden.
  • Model 2: Eleverne er sammen to og to. Den ene er Jorden, den anden Månen. Opgave: Modellér Jordens og Månens bevægelse i forhold til hinanden.
  • Model 3. Eleverne er sammen fire og fire. Den ene er Jorden, den anden er Solen, den tredje er Månen, og den fjerde elev styrer de andre elever, så de bevæger sig rigtigt i forhold til hinanden. Opgave: Modellér Jordens, Månens og Solens bevægelser i forhold til hinanden. Byt roller, så alle prøver at ‘styre’ de andre.

Perspektiv

Bevægelse integreret i den faglige undervisning