Udskoling

Fremtiden rumstation logo - Esero
Hvad skal der til for at leve i rummet? Andreas Mogensen sætter spot på seks faglige udfordringer, som dine elever skal prøve kræfter med at løse ved gennem en kreativ og problembaseret engineering-proces.

Undervisningsforløb

Til udskolingen er der udviklet undervisningsforløb knyttet til alle moduler i Fremtidens Rumstation:

Hvis du gerne vil arbejde med et af de andre moduler, kan du lade dig inspirere af materiale til de andre uddannelsesniveauer.

Sådan er forløbene bygget op

Forløbene er bygget op om engineering-metoden, hvor eleverne arbejder med en realistisk problemstilling og kommer med forslag til en løsning i form af en prototype (fx en fysisk model, en skitse eller en poster).

Alle forløb indeholder:

  • En udfordring til eleverne, som tager udgangspunkt i virkelige udfordringer med at bygge en 100% bæredygtig og selvforsynende rumstation.
  • Videohilsen fra Andreas Mogensen, som præsenterer udfordringen.
  • Videohilsen fra en virksomhed, som fortæller om teknologiske muligheder, der kan bidrage til løsningen.
  • Lærervejledning til en engineering-udfordring med tilhørende elevaktiviteter i pdf.
  • Samling af undervisningsmaterialer, fx websites, artikler eller videoer med viden om emnet eller yderligere aktiviteter til elever.

Se kort introvideo

Bliv klædt på til at komme i gang med undervisningsmaterialet.

Inflight call med Andreas Mogensen

Se eller gense et inflight call-event med Andreas Mogensen og fire danske eksperter, der svarer på spørgsmål om Fremtidens Rumstation. Du kan evt. vise eleverne inflight callet før, under eller efter et forløb.

Aktiviteter

alger

Hvordan dyrker vi alger i rummet?

I dette forløb konstruerer eleverne et drivhus til fremtidens rumstation, hvor astronauterne bl.a. kan dyrke alger. Eleverne undersøger også algers vækstbetingelser.
ESA astronaut Samantha Cristoforetti drikker en kop espresso

Hvordan genanvender astronauten den kop te, han drak i går?

I dette forløb skal eleverne arbejde med vandets kredsløb og vandrensning. På rumstationen genbruges lige nu 95% af alt det vand, som astronauterne bruger.
vinkende-astronaut

Hvordan kommunikerer vi med Jorden?

I dette forløb udvikler eleverne en løsning til den forsinkede kommunikation, der er mellem astronauterne på fremtidens rumstation og Mission Control Center (MCC), så kommunikationen stadig både er effektiv og social.
iss-energiforsyning

Hvordan sikrer vi energiforsyningen på fremtidens rumstation?

I dette forløb konstruerer eleverne en prototype af en eller flere energiforsyninger til fremtidens rumstation.
sovende-astronaut

Hvordan skal astronauten sove i nat?

I dette forløb skal eleverne designe et sovemodul til fremtidens rumstation, som skal være med til at sikre, at astronauten får den bedst mulige nattesøvn.
drivhus

Konstruér et bæredygtigt drivhus til fremtidens rumstation

I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvordan man kan dyrke næringsrige grøntsager i rummet på en bæredygtig måde.
vandingssystem

Vandingssystem til plantebede i rummet

I dette forløb konstruerer eleverne et element til et drivhus til fremtidens rumstation - vandingssystemet.

Samarbejdspartnere for Fremtidens Rumstation:

Samarbejdspartnere for fremtidens rumstation - Esero
Skip to content