Forside > tema >Dyrk planter på Mars

ESERO Tema

Dyrk planter på Mars

Kan planter leve på mars?
Konstruer en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars. Med dette forløb skal eleverne finder frem til løsninger, der gør dem i stand til at dyrke planter, hvor der er kraftig ioniserende stråling
Kategorier

Eleverne arbejder i temaforløbet med det fællesfaglige fokusområde ‘strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår’. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer de en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars

Aktiviteter, der indgår i temaet, er lånt fra Astra.dk/engineering/mars, hvor du finder det fulde forløb. Forløbet (og aktiviteter) er udviklet som som en del af projektet Engineering i skolen.

Eleverne vil gennem forløbet arbejde med fire engineer kompetenceområder. Det fremgår af hver aktivitet, hvilke der er i fokus.

Aktiviteterne i “Dyrk planter på Mars” kan erstatte det traditionelle arbejde med ioniserende stråling i 9. klasse, kortlæsning, samt betingelser for planters levevilkår/levende organismer. Samtidig er der aktiviteter med dataopsamling, hvor matematik er i anvendelse, ligesom der indgår en aktivitet med konstruktion af en lysmåler, hvor micro:bit anvendes.

Aktiviteter i dette Tema:

Hvor er der vand på Mars?

Vand på jorden har dannet forskellige landskabsformer, og disse landskabsformer kan genfindes på andre planeter, hvilket indikerer, at der har været vand.
Se Aktivitet

Hvilke materialer kan være gode til plantekuvøsen?

Hvilke materialer vil I bruge til at konstruere en plantekuvøse? I denne øvelse designer eleverne selv deres undersøgelser, og vælger hvilke materialer de vil arbejde med.
Se Aktivitet

Præsenter ‘Planter på Mars’

Eleverne præsenterer deres forslag til en plantekuvøse i en video til Elon Musk. De bruger deres undersøgelser som begrundelse for deres valg af materialer og udformning.
Se Aktivitet

Opsamling og måling af data for at kunne forbedre plantekuvøsen

Eleverne opsamler deres viden og forbedrer deres konstruktioner. Eleverne oplever, at de kan bruge deres målinger og data til at forbedre deres plantekuvøse.
Se Aktivitet

Kan du programmere en lyssensor til en plantekuvøse?

Byg en lyssensor og mål lysintensiteten i plantekuvøsen. Oplev hvordan man selv kan konstruere måleapparater, der kan anvendes i forsøgsopstillinger.
Se Aktivitet

Hvilken stråling påvirker fotosyntesen

Eleverne undersøger, hvordan forskellig stråling påvirker plantens fotosyntese. De lærer at undersøge livsbetingelser og får viden om organismernes livsfunktioner.
Se Aktivitet

Hvordan bremses ioniserende stråling med vand?

Lær hvordan ioniserende stråling bremses med vand.
Se Aktivitet

Plantedyrkning i SpaceX-rumkolonien

Milliardæren Elon Musk, der udviklede Tesla-bilen, har en vision om, at der bor 1 mio. mennesker på Mars om 50-100 år. En vigtig forudsætning for, at det kan lade sig gøre er, at det bliver muligt at dyrke afgrøder på Mars.
Se Aktivitet

ESERO DK er støttet af

Kontakt

ESERO Manager
Mariam ‘Maddy’ Tizar Hansson