Design et tilpasningsdyr

Tilpasningsdyr er et undervisningsmateriale fra Steno Museet - Science Museerne.
Lad dine elever sætte både naturfaglig viden og fantasien i spil, når de designer tilpasningsdyr til rummet.
Astronauterne er udfordret af de fysiske forhold på ISS. Med dette afsæt arbejdes med og reflekteres over fysiske forholds indvirkning på levende organismer og deres tilpasning.
Materialet består af elevoplæg med tilhørende film samt en lærervejledning.
Undervisningsforløbet
Ud fra information om planet eller måne og med afsæt i opgavespørgsmålene, skal eleverne blive enige om, hvordan deres dyr ser ud, hvordan det bevæger sig etc. Herefter skal de lave en model, finde et navn og udarbejde en skriftlig forklaring, hvorfor dyret ser ud, som det gør.
Opgaveforlæg
Der er udarbejdet specifikke opgaveforlæg til henholdsvis Titan, Europa, Mars og Venus, som indeholder
- Inspirationsbillede
- Fakta om levested
- Spørgsmål og Tænk over!
- Ekstra info og begrebsforklaring
Film
Der er også udarbejdet en række små film - her samlet i en playliste. Filmene har til formål at understøtte elevernes refleksioner, og handler om: at flyve, at gå, at høre, at se, at svømme og om bjørnedyr.
Forsøg fra Testoteket.dk
Som hjælp til begrebsforståelse kan man inddrage relevante forsøg fra testoteket.dk
- Hvad vejer du i rummet?
- Leg med vægtløshed
- Er der liv på planeten?
- Liv og lys – Dyrk karse i kunstigt lys
Materialer
Brug stof, papir, pap, tom emballage, garn og lignende.
Læringsmål og Fælles Mål
Tegn på læring
Eleven har udarbejdet en model af et tilpasningsdyr og kan, ved inddragelse af naturfaglig terminologi, formidle årsagssammenhænge mellem udseende og levested.