Gå til hovedindhold

Land på Månen - Planlæg og design din egen månelander

Kort beskrivelse
I dette sæt af tre aktiviteter skal eleverne planlægge, designe og bygge et
landingsmodul, som kan bringe en besætningen (i form af en æggo-naut) sikkert til
Månens overflade. Eleverne vil udforske hvilke faktorer man skal tage højde for, når
man skal lande henholdsvis på Månen og på Jorden. Eleverne skal desuden
indkludere risikofaktorer og budgettering i deres planlægning.

Læringsmål
- Designe et projekt ved brug af budget og risikoanalyse.
- Arbejde som et hold under tidspres og med begrænset økonomi.
- Kunne identificere de kræfter, som er involveret når man skal lande på Jorden
eller Månen.
- Forstå relationen mellem masse og tyngdekraft.
- Løse problemer ved brug af Newtons 2. lov.

Fakta om forløbet

Emner: Fysik, matematik, økonomi
Aldersniveau: 14-16 år
Aktivitetstype: Elevaktivitet
Sværhedsgrad: Medium
Lærerforberedelse: 1 time
Lektionstid: 2 timer og 30 minutter
Omkostninger: lav (0-100 kr)
Lokation: Klasselokale og område med mulighed for at lade et æg falde 3-5 m (evt.
udendørs).
Keywords: Fysik, matematik, økonomi, månelanding, tyngdekraft, luftmodstand,
kræfter, acceleration, hastighed, Newtons love, budgetter, risikoanalyse.