Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter om rummet og rumfart

Satellite:  ISS © ESA/NASA/Alexander Gerst

Vi fandt 60 materialer

Hvor kommer du fra? Fra Big Bang til din krop

Hvor kommer du fra? Det kan du finde svar på med hjælp fra dette undervisningsmateriale. Et fællesfagligt undervisningsmateriale og -forløb, der med udgangspunkt i udstillingen ”Made in Space” undersøger, hvor grundstofferne kommer fra, og hvor de er i vores krop. Undervisningsmateriale bruges...
6. klasse til 10. klasse

Plantedyrkning i SpaceX-rumkolonien

Milliardæren Elon Musk, der udviklede Tesla-bilen, har en vision om, at der bor 1 mio. mennesker på Mars om 50-100 år. En vigtig forudsætning for at det kan lade sig gøre er, at det bliver muligt at dyrke afgrøder på Mars. Evnen til at dyrke mad i rummet er en vigtig brik i NASA’s mål om at sende...
9. klasse til 10. klasse

Dyrk planter på Mars

Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
9. klasse til 10. klasse
Elever tester deres nye raket. © Sanne Vils Axelsen for Astra

Hvordan virker en raket?

Har du undret dig over, hvordan en raket virker? Her er nogle forsøg, der kan laves med rulleskøjter, som hjælpe til at forstå raketprincippet.
3. klasse til 10. klasse

Nordlys

Hvordan opstår nordlys? Hvor og hvornår kan vi se nordlys? Dette er nogle af de spørsmål du kan finde svar på i dette program.
8. klasse til 2. g
Foto: Nasa, ISS

Madpakker i rummet

Rummad – opbevaring og emballering Undersøgelse af, hvad man kan gøre for at almindelig mad, kan bruges til rummad.
3. klasse til 10. klasse
(c) Peter Southwood [CC BY-SA 3.0], WikiMedia Commons

Alger i rummet

Alger laver fremtidens rummad. I dette forsøg skal du producere alger og undersøge, hvordan man skaber de rigtige vækstbetingelser for dem.
7. klasse til 10. klasse

Isskolen - om is og klimaforandringer for 6-10 klassetrin

En undervisningshjemmeside til 6-10 klassetrin, der giver en grundlæggende introduktion til is og klimaforandringer. NCoE SVALI forsøger at besvare følgende spørgsmål: Hvor hurtigt ændre volumen af is sig i det arktiske og nordatlantiske område og hvorfor? Vil disse processer fortsætte med at...
6. klasse til 10. klasse