Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter om rummet og rumfart

Satellite:  ISS © ESA/NASA/Alexander Gerst

Vi fandt 61 materialer

Dyrk planter på Mars

Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
9. klasse til 10. klasse

Rumfartsskolen

Med Rumfartsskolen kan et gymnasium arbejde med rumfart på tværs af studieretninger og i samarbejde med danske rumfartsvirksomheder.
1. g til 3. g

Præsentere 'Planter på Mars'

Eleverne præsenterer deres forslag til en plantekuvøse i en video til Elon Musk. De bruger deres undersøgelser som begrundelse for deres valg af materialer og udformning. Aktivitetsvejledning Der vælges et af to metodekort, som eleverne bruger som baggrund for deres præsentation i deres video...
9. klasse til 10. klasse

Plantedyrkning i SpaceX-rumkolonien

Milliardæren Elon Musk, der udviklede Tesla-bilen, har en vision om, at der bor 1 mio. mennesker på Mars om 50-100 år. En vigtig forudsætning for at det kan lade sig gøre er, at det bliver muligt at dyrke afgrøder på Mars. Evnen til at dyrke mad i rummet er en vigtig brik i NASA’s mål om at sende...
9. klasse til 10. klasse

Opsamling og måling af data for at kunne forbedre plantekuvøsen

Eleverne opsamler deres viden og forbedrer deres konstruktioner. Eleverne oplever, at de kan bruge deres målinger og data til at forbedre deres plantekuvøse. Aktivitetsvejledning Denne aktivitet går ud på, at eleverne opsamler data fra deres lysmåler og evt. Geiger-Müllertæller for at kunne...
9. klasse til 10. klasse

Kan man drikke havvand?

Jordens overflade er dækket af ca. 70% vand. Alligevel er mange steder på Jorden ramt af tørke og mangel på drikkevand. I dette forsøg skal du bygge en maskine, der kan lave det salte havvand om til rent drikkevand.
0. klasse til 10. klasse

Isskolen - om is og klimaforanidringer for 6-10 klassetrin

Den nylige opvarmning af Jorden har medført ændringer i kryosfæren – den del af jordsystemet hvor vand forekommer i sin frosne form – hvilket har betydet en øget afstrømning af smeltevand og isbjerge fra gletsjerne og et stigende havniveau. Den øgede afstrømning af ferskvand til havene påvirker...
6. klasse til 10. klasse

Hvordan bremses ioniserende stråling med vand?

Formålet med aktiviteten er, at eleverne undersøger, hvordan ioniserende stråling kan bremses med vand. Aktivitetsvejledning Eleverne starter med at beskrive deres forventninger til undersøgelsen, og hvilke elementer i undersøgelsen, der er deres variabler. Eleverne laver en opstilling ud fra et...
9. klasse til 10. klasse

Hvor er der vand på Mars?

Eleverne oplever, at vand på Jorden har dannet forskellige landskabsformer, og at disse landskabsformer kan genfindes på andre planeter, hvilket indikerer at der har været vand. Aktivitetsvejledning: Denne aktivitet går ud på at finde en flod et sted på Jorden, og se på den “udefra” for at blive...
9. klasse til 10. klasse