Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter om rummet og rumfart

Satellite:  ISS © ESA/NASA/Alexander Gerst

Vi fandt 59 materialer

Design et tilpasningsdyr

Lad dine elever sætte både naturfaglig viden og fantasien i spil, når de designer tilpasningsdyr til rummet. Astronauterne er udfordret af de fysiske forhold på ISS. Med dette afsæt arbejdes med og reflekteres over fysiske forholds indvirkning på levende organismer og deres tilpasning. Materialet består af elevoplæg med tilhørende film samt en lærervejledning.
4. klasse til 6. klasse
Foto: Nasa, ISS

Madpakker i rummet

Rummad – opbevaring og emballering Undersøgelse af, hvad man kan gøre for at almindelig mad, kan bruges til rummad.
3. klasse til 10. klasse

Dyrk planter på Mars

Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
9. klasse til 10. klasse

Hvor er der vand på Mars?

Eleverne oplever, at vand på Jorden har dannet forskellige landskabsformer, og at disse landskabsformer kan genfindes på andre planeter, hvilket indikerer at der har været vand. Aktivitetsvejledning: Denne aktivitet går ud på at finde en flod et sted på Jorden, og se på den “udefra” for at blive...
9. klasse til 10. klasse

Hvordan bremses ioniserende stråling med vand?

Formålet med aktiviteten er, at eleverne undersøger, hvordan ioniserende stråling kan bremses med vand. Aktivitetsvejledning Eleverne starter med at beskrive deres forventninger til undersøgelsen, og hvilke elementer i undersøgelsen, der er deres variabler. Eleverne laver en opstilling ud fra et...
9. klasse til 10. klasse

Præsentere 'Planter på Mars'

Eleverne præsenterer deres forslag til en plantekuvøse i en video til Elon Musk. De bruger deres undersøgelser som begrundelse for deres valg af materialer og udformning. Aktivitetsvejledning Der vælges et af to metodekort, som eleverne bruger som baggrund for deres præsentation i deres video...
9. klasse til 10. klasse

Fysik: Hvad er vægtløshed? (2/4)

I denne video gennemgår Science Guides hvad vægtløshed er. Der gennemgås også hvad et kredsløb om Jorden er, og hvordan man beregner hvilken hastighed man skal bevæge sig med, for at holde sig i kredsløbet.
10. klasse til 3. g

DTU Space videoformidling om rummet

DTU Space formidler forskning i mange sammenhænge. Vi har blandt andet udviklet disse videoer, der forklarer sammenhængene i rummet. DTU Space har produceret disse videoer, der forklarer, hvordan universets komplekse strukturer er blevet dannet: Universets dannelse Galakser Solsystemets dannelse...
8. klasse til 3. g

Opsamling og måling af data for at kunne forbedre plantekuvøsen

Eleverne opsamler deres viden og forbedrer deres konstruktioner. Eleverne oplever, at de kan bruge deres målinger og data til at forbedre deres plantekuvøse. Aktivitetsvejledning Denne aktivitet går ud på, at eleverne opsamler data fra deres lysmåler og evt. Geiger-Müllertæller for at kunne...
9. klasse til 10. klasse