Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter om rummet og rumfart

Satellite:  ISS © ESA/NASA/Alexander Gerst

Vi fandt 58 materialer

Sæt bevægelse i naturfagene: Solsystemet og planeternes bevægelse

Modellering via bevægelse Fag: Natur/teknologi og Fysik/kemi Klassetrin: 3.-6. klasse Læringsaspekt: Forståelse af planeternes bevægelse i forhold til hinanden Sted: Ingen særlige krav Materialer: Ingen Organisering og fremgangsmåde: Eleverne skal gennem tre små øvelser modellere planeternes...
3. klasse til 9. klasse
(c) Peter Southwood [CC BY-SA 3.0], WikiMedia Commons

Alger i rummet

Alger laver fremtidens rummad. I dette forsøg skal du producere alger og undersøge, hvordan man skaber de rigtige vækstbetingelser for dem.
7. klasse til 10. klasse

Få vand til at koge ved 50 grader

Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
3. klasse til 10. klasse

Er der liv på planeten?

I dette forsøg skal I undersøge tre overfladeprøver fra en anden planet, og se om I kan afgøre, om der er tegn på liv på planeten.
3. klasse til 10. klasse

Kan du programmere en lyssensor til en plantekuvøse?

Denne aktivitet går ud på at bygge en lyssensor med micro:bit, der siden skal benyttes til at måle lysintensiteten i plantekuvøsen som et mål for fotosyntesen. Eleverne oplever, at de selv kan konstruere måleapparater, der kan anvendes i deres forsøgsopstillinger. Aktivitetsvejledning BBC micro:bit...
9. klasse til 10. klasse

Dyrk planter på Mars

Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
9. klasse til 10. klasse
Foto: Nasa, ISS

Madpakker i rummet

Rummad – opbevaring og emballering Undersøgelse af, hvad man kan gøre for at almindelig mad, kan bruges til rummad.
3. klasse til 10. klasse

Design et tilpasningsdyr

Lad dine elever sætte både naturfaglig viden og fantasien i spil, når de designer tilpasningsdyr til rummet. Astronauterne er udfordret af de fysiske forhold på ISS. Med dette afsæt arbejdes med og reflekteres over fysiske forholds indvirkning på levende organismer og deres tilpasning. Materialet består af elevoplæg med tilhørende film samt en lærervejledning.
4. klasse til 6. klasse

Hvor er der vand på Mars?

Eleverne oplever, at vand på Jorden har dannet forskellige landskabsformer, og at disse landskabsformer kan genfindes på andre planeter, hvilket indikerer at der har været vand. Aktivitetsvejledning: Denne aktivitet går ud på at finde en flod et sted på Jorden, og se på den “udefra” for at blive...
9. klasse til 10. klasse