Aktiviteter og Temaer

  • Nulstil søgning
  • Uddannelsesniveau

  • Fag

  • Varighed

  • ESERO Tema

  • Nulstil søgning

Her finder du mere end 100 spændende undervisningsaktiviteter. De handler bl.a. om jordobservation, navigation, energi og klima samt de mange praktiske anvendelser af rumteknologi som fx navigation og vejrudsigt. En undervisningsaktivitet varer typisk mellem 30 minutter og 2 timer. Mange aktiviteter indgår i et tema eller en mission, som giver mulighed for at undervise i et helt forløb inden for et bestemt område.

MTG weather satellite (36 kb)

Satellitdata – et vigtigt værktøj

Eleverne skal undersøge, hvordan satellitdata kan anvendes i en bred række af fagområder.  Forløbet foregår i samarbejde med DHI.
Satellitfoto Danmark (49 kb)

Klimasikring af kyst og vandløb

Eleverne skal undersøge, hvordan vi bruger klimadata til at fremtidssikre de danske kyster og vandløb. Forløbet foregår i samarbejde med Klimatorium.
Klimabingo

Klimabingo

Klimabingo giver dig mulighed for, som pædagog og underviser, at få emnet klima inde som en snak med børnene, når I sammen går på opdagelse i naturen eller på legepladsen.
Pige tegner

Rasmus Klump på vej i rummet

Tegn Rasmus Klump og få samtidig en snak om rummet med børnene.
Andreas Mogensen

Tegn din vej til stjernerne

Hvilken farve har en stjerne? Hvordan ser en astronaut ud og hvordan kommer man ud i rummet? Benyt vores tegning af Andreas Mogensen til en god snak om rummet med børnene.
ESA astronaut Samantha Cristoforetti træner på rumstationen

Træning i vægtløs tilstand

I denne aktivitet skal eleverne bygge et selvstændigt træningsmodul på en fremtidig rumstation, hvor man kan dyrke styrkende, sjove og sociale træningsaktiviteter.
samarbejde

Hvordan øver vi os i at samarbejde i rummet?

I dette forløb udvikler eleverne samarbejdsaktiviteter til astronauterne på fremtidens rumstation. Astronauter må konstant øve sig i at arbejde sammen på rumstationen og være sociale med hinanden, så de ikke bliver ensomme.
mad-i-rummet

Hvordan laver vi mad sammen i rummet?

I dette forløb skal eleverne bygge et køkken til fremtidens rumstation, hvor astronauterne kan lave mad sammen. Eleverne undersøger også, hvordan man kan emballere og opbevare mad i rummet.
iss-energiforsyning

Hvordan sikrer vi energiforsyningen på fremtidens rumstation?

I dette forløb konstruerer eleverne en prototype af en eller flere energiforsyninger til fremtidens rumstation.
NASA Testing Method to Grow Bigger Plants in Space

Hvordan dyrker vi bedst planter til mad i rummet?

I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvordan man kan dyrke næringsrige grøntsager i rummet på en bæredygtig måde.
ESA astronaut Samantha Cristoforetti drikker en kop espresso

Hvordan genanvender astronauten den kop te, han drak i går?

I dette forløb skal eleverne arbejde med vandets kredsløb og vandrensning. På rumstationen genbruges lige nu 95% af alt det vand, som astronauterne bruger.
vinkende-astronaut

Hvordan kommunikerer vi med Jorden?

I dette forløb udvikler eleverne en løsning til den forsinkede kommunikation, der er mellem astronauterne på fremtidens rumstation og Mission Control Center (MCC), så kommunikationen stadig både er effektiv og social.
sovende-astronaut

Hvordan skal astronauten sove i nat?

I dette forløb skal eleverne designe et sovemodul til fremtidens rumstation, som skal være med til at sikre, at astronauten får den bedst mulige nattesøvn.
Rumstationens solpaneler

Elforsyning fra solpaneler til rumstationen

I dette forløb skal eleverne arbejde med at dimensionere solpaneler og beregne størrelsen på de batterier, der skal kobles til rumstationen, for at der er strøm nok til alle aktiviteter - både i sol og i skygge.
traener-i-rummet

Hvordan træner vi i rummet?

På rumstationen, ISS, træner astronauterne 2,5 time om dagen for at holde deres kroppe i gang. Men det er ikke helt nemt, når de er vægtløse. Så træningen foregår anderledes end på Jorden.
alger

Hvordan dyrker vi alger i rummet?

I dette forløb konstruerer eleverne et drivhus til fremtidens rumstation, hvor astronauterne bl.a. kan dyrke alger. Eleverne undersøger også algers vækstbetingelser.
Lunar, Martian Greenhouses Designed to Mimic Those on Earth

Konstruktion af et drivhusmodul til rumstationen

I dette forløb konstruerer eleverne et drivhus til fremtidens rumstation.
drivhus

Konstruér et bæredygtigt drivhus til fremtidens rumstation

I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvordan man kan dyrke næringsrige grøntsager i rummet på en bæredygtig måde.
vandingssystem

Vandingssystem til plantebede i rummet

I dette forløb konstruerer eleverne et element til et drivhus til fremtidens rumstation - vandingssystemet.
Dyrk planter i rummet

Hvordan bygger vi plantebede til fremtidens rumstation?

I dette forløb bygger eleverne plantebede til drivhuset på fremtidens rumstation. Undervejs i forløbet undersøger eleverne planters vækstbetingelser og overvejer, hvordan planter kan gro i rummet.
chiliplanter

Hvordan bygger vi et plantebed i rummet?

I dette forløb bygger eleverne et plantebed til drivhuset på Fremtidens Rumstation. Eleverne undersøger også planters vækstbetingelser og overvejer, hvordan planter kan gro i rummet.
Japansk astronaut Koichi Wakata træner på rumstationen

Hvordan træner vi i rummet?

På rumstationen, ISS, træner astronauterne 2,5 time om dagen for at holde deres kroppe i gang. Men det er ikke helt nemt, når de er vægtløse. Så træningen foregår anderledes end på Jorden.
vaekstlys

Vækstlys i rumstationens drivhus

I dette forløb konstruerer eleverne et delelement til drivhusmodulet på fremtidens rumstation - vækstlyset.
Artist_s_impression_of_Cheops_pillars

Hack an exoplanet

Hack an Exoplanet er et forløb rettet mod gymnasiale uddannelser.
Skip to content