Vejledning til forsøget
VIGTIGT- læs dette sikkerhedsafsnit før du går i gang med forsøget
Kan udføres af børn sammen med voksne.
I må ikke spise de alger, der har været brugt til forsøget!
Materialer du skal bruge
- Bestil alger til elevforsøg
- Bestil evt. spirulina- eller chlorella-tabletter/-pulver, så I kan slutte af med at smage på dem eller lave mad med alger i
- 6 store gennemsigtige syltetøjsglas eller lignende beholdere med låg pr. gruppe – samme størrelse og form
- Algekultur (grønalge eller blå-grønalge)
- Vand
- Flydende NPK-gødning
- Evt. mikroskoperingsudstyr
- Evt. spirulina- eller chlorella-tabletter/-pulver
Tip
Bestil alger til elevforsøg fra:
Malene Olsen, Grønt Center,Råhavegård, Maribovej 9, 4960 Holeby, tlf. 54607000
Bestil evt. spirulina- eller Chlorella-tabletter/-pulver, så I kan slutte af med at smage på tabletterne eller lave mad med pulveret i. https://www.nu3.de/c/europe/
Udgiften tiil forsøget er ca. 0-5 kr. pr. gruppe afhængigt af prisen på algepræparater.
Aktivitetsvejledning
Lektion 1
Følg vejledningen, der kommer sammen med algerne, og lav nok algevand (blanding af alger og vand) til at alle de seks glas kan fyldes ¾ op. Fyld lige meget algevand i de 6 glas, og nummerér glassene fra 1 til 6.
Stil glassene parvist – i hvert glas-par klargøres et eksperiment, der skal kunne vise, hvordan man laver de bedste vækstbetingelser for algerne:
- Eksperiment 1: Glas 1 og 2 – opløs flydende NPK-gødning (fx 1-2 dl afhængigt af koncentration) i algeblandingen i glas 1 og intet til glas 2. Lad begge glas stå med låg på et meget lyst sted – fx i et vindue med meget sol.
- Eksperiment 2: Glas 3 og 4 – opløs lige meget NPK-gødning i algeblandingen i de to glas (fx 1-2 dl afhængigt af koncentration). Sæt låg på glassene, og stil glas 3 i et vindue med fuld lys og glas 4 i konstant mørke – fx i et skab.
- Eksperiment 3: Glas 5 og 6 – design din egen undersøgelse og lav den med de to sidste glas med algeblanding.
Gør sådan: Overvej hvad du kan tilsætte algeblandingen, som vil kunne påvirke algernes vækst. Det kan fx være vand fra en nærliggende sø, CO2 (hvis skolen har en CO2-flaske), bagepulver (udvikler CO2, når det kommes i vand), sukker eller lign.
Du skal udvælge én af disse ting og tilsætte det til algeblandingen i glas 5. I glas 6 skal du ikke tilsætte noget. Sæt låg på de to glas og stil dem i et vindue med fuld lys.
Lad glassene stå i en uges tid. Rør dagligt i algeblandingerne, så alger, NPK-gødning osv. blandes rundt i hele glasset. Husk at sætte det rigtige låg på alle glassene, hver gang du har rørt rundt.
Lektion 2
Den sidste dag, skal I ikke røre rundt i algeblandingerne i glassene. I skal blot – forsigtigt – flytte glassene hen på et bord med en væg eller opslagstavle bagved. Placér et helt hvidt stykke papir eller karton bag glassene, så I kan sammenligne algekoncentrationen ved at kigge gennem glassene. Jo mørkere og jo mere uigennemsigtigt algeblandingerne er blevet, des mere er algerne vokset.
- Sammenlign nu glas 1 og 2 og notér hvad NPK-gødningen har betydet for algernes vækst.
- Sammenlign glas 3 og 4 og notér, hvad lys og mørke har gjort ved algernes vækst.
- Sammenlign glas 5 og 6 og notér, hvad den ingrediens I valgte at tilsætte, har gjort ved algernes vækst.
- (Hvis skolen råder over et mikroskop, kan I evt. også bruge det til at se på algeblandingerne i.)
Dataopsamling
- Hvad skal alger bruge for at kunne vokse og formere sig bedst muligt?
- Kan I forklare forsøgsresultaterne ud fra jeres viden om ”fotosyntesen” og ”kvælstofkredsløbet”.
- Hvad er de bedste vækstbetingelser for alger?
- Kan man skabe de rette betingelser for algeproduktion i rummet?
- Kan man producere alger ved brug af spildevand?
- Hvorfor kan alger vokse i rummet?
- Hvorfor vil alger være ideelle til at producere mad i rummet?
- Hvorfor er spildevand et problem på rumstationen?