Vejledning til forsøget
VIGTIGT – Læs dette sikkerhedsafsnit inden du går i gang
Sørg for at sikre dig, at vandet er kølet nok af, til at ingen brænder sig.
Materialer du skal bruge
- En plastsprøjte
- En kop med varmt vand på f.eks. 50 grader C – ikke så varmt at nogen brænder sig.
Aktivitetsvejledning
- Sug lidt varmt vand ind i sprøjten.
- Sæt fingeren for og træk hurtigt i stemplet, så der bliver undertryk inde i sprøjten.
- Vandet koger i kort tid ved 50 grader C.
- Du brænder dig ikke på dette kogende vand.
Dataopsamling
Prøv at svare på følgende spørgsmål:
- Kan man få vand til at koge ved andre temperaturer end 100 grader?
- Hvornår og hvorfor skal man bruge en rumdragt?
- Hvorfor brænder du dig ikke på det kogende vand?
- Hvorfor kan vandet koge, når det kun er 50 grader varmt?
- Hvad har dette med rumdragter at gøre?
Teknologi eller teknisk udstyr der bruges i forsøget
En sprøjte er en analog lav-teknologi. Den kan suge væske eller luft ind i et cylindrisk rør vha. et stempel. Den har ofte en volumenskala påtrykt, så man kan kontrollere, hvor meget væske/luft der suges op.
Inspiration til variable du kan arbejde med i forsøget
Prøv at ændre på vandets temperatur. Din variabel er temperaturen. Eller prøv at ændre på hvor langt du hiver stemplet ud. Din variabel er volumenændringen.
Idealgasligningen på Wikipedia
https://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning
Damptryk på fysikbasen
https://fysikbasen.au.dk/Referencemateriale/ref-vandsDamptryk.htm