Introduktion til aktiviteten
I denne fysiske aktivitet, som lærer og naturfagsvejleder Irene Holmquist har udviklet, får eleverne, der er opdelt i grupper, hvert et billede fra et af stadierne ved livets udvikling. På tegn fra læreren skal de hurtigst muligt placere sig med billederne i den rigtige rækkefølge. Rækken gennemgås. Hvis der er forkerte placeringer, blandes billederne og holdet får lov at prøve igen.
Vejledning til aktiviteten
Læringsaspekt: Forståelse af livets udvikling fra Big bang til mennesket
Sted: Ingen særlige krav
Materialer: Billeder fra forskellige stadier i livets udvikling fra Big Bang til mennesket fx encellede bakterier, flercellede bakterier, padder, dinosauer osv.
Organisering og fremgangsmåde:
- 10 elever får hver et billede fra et af stadierne ved livets udvikling. De må ikke se på de billeder, de har fået.
- På tegn fra læreren skal de hurtigst muligt placere sig med billederne i den rigtige rækkefølge.
- Rækken gennemgås. Hvis der er forkerte placeringer, blandes billederne og holdet får lov at prøve igen.
Variation og differentiering:
- Tilføj konkurrenceelement ved at tage tid. Eleverne kan således sammenligne hvilke grupper, som var hurtigst til at placere billederne i den rigtige rækkefølge.
- Brug udviklingsstadier eller processer indenfor andre områder fx nedbrydningsprocesser i naturen eller menneskets fordøjelsesproces. Alt efter elevernes niveau kan man variere sværhedsgraden ved at have flere detaljer, kemiske betegnelser eller fagbegreber med.