Forside > aktiviteter > Hvordan bremses ioniserende stråling med vand?
Aktiviteten er en del af undervisningsforløbet ‘Dyrk planter på Mars’, hvor eleverne med udgangspunkt i en udfordring konstruerer en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars. Du kan finde undervisningsforløbet på astra.dk med alle de tilhørende aktiviteter.
Formålet med aktiviteten er, at eleverne undersøger, hvordan ioniserende stråling kan bremses med vand.
Eleverne uddrager ud fra deres målinger, hvad de kan sige om alfa-, beta- og gammastråling. Hvordan de kan bremses, og hvad eleverne i øvrigt kan uddrage af deres målinger. De vil opleve, at alfastråling er let at bremse, betastråling vil bremses med vand, og gammastråling bliver svagere, men forsvinder aldrig.
Denne aktivitet hører til engineering delprocessen: Undersøge
Find Hvordan bremses ioniserende vand med stråling-elevarket her
Elevark: Hvordan bremses ioniserende stråling med vand?
Eleverne uddrager ud fra deres målinger, hvad de kan sige om alfa-, beta- og gammastråling. Hvordan de kan bremses, og hvad eleverne i øvrigt kan uddrage af deres målinger. Det er vigtigt med opsamling og data-/videndeling som afslutning, da fællesresultaterne kan bruges efterfølgende til elevernes konkretiseringsfase.
Vær særlig opmærksom på
Eleverne vil opleve, at alfastråling er let at bremse, betastråling vil bremses med vand, og gammastråling bliver svagere, men forsvinder aldrig.
Samle observationer og forsøg på klassen og sammen konkludere ud fra deres undersøgelser. Tal også om fejlkilder (var kilden for langt væk, samme afstand hele tiden osv.)
Undersøgelses- og perspektiveringskompetencen.
Fysik/kemi
Strålingen kan bremses, men ikke nødvendigvis stoppes helt.
Ved kontrollerede forsøg ændres kun på én variabel ad gangen.
Denne aktivitet hører til engineering delprocessen: Undersøge.
Find link til Bliv klog på delprocessen Undersøge-videoen her
Læs mere om Engineering i skolen: https://engineerthefuture.dk/engineering-i-skolen