Forside > aktiviteter > Månefaser
Grubletegninger fremmer naturfaglig forståelse. Grubletegningerne er suppleret af en kort tekst med idéer til yderligere aktiviteter, der kan hjælpe med til at afklare den aktuelle problemstilling. Desuden er der en videnskabelig forklaring på det fænomen, der præsenteres.
Grubletegninger kan bruges til at fremme og udvikle elevernes naturfaglige forståelse blandt andet ved at stille spørgsmål, som eleverne ikke havde tænkt eller reflekteret over. Grubletegninger kan bruges til at afdække elevernes usikkerheder og hverdagsforestillinger.
Grubletegninger er også velegnede til at identificere egne hverdagsforestillinger. Som en del af forberedelserne til undervisningen kan man bruge dem til at reflektere over sin egen forståelse. Find flere grubletegninger på astra.dk.
Hent Jorden og Universet-grubletegningerne
Grubletegninger – Jorden og Universet (3)
Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene, eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.
I kan lave et praktisk forsøg for at undersøge dette problem. Lav en model med en kugle og en stærk lyskilde og en lille bold, der repræsenterer Månen, for at observere fænomenet. Prøv at forudsige, hvad der sker ved hvert udsagn. Simulationer på videoer og nettet kan hjælpe jer. I kan besøge et planetarium, hvis det er muligt. Kan I også forklare, hvordan en måneformørkelse kan forekomme?
En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?
Vi ser kun den del af Månen, der er oplyst af Solen. Efterhånden som Månen, Jorden og Solen ændrer deres positioner, ser vi Månen fra forskellige vinkler, så det ser ud som om Månen ændrer form. Når Jorden kaster sin skygge på Månen, medfører det en hel eller delvis måneformørkelse. Hvorfor observerer vi ikke en måneformørkelse hver måned?
Brug grubletegninger til at skabe engagement og forundring