Forside > aktiviteter > Månen om dagen
Grubletegninger fremmer naturfaglig forståelse. Grubletegningerne er suppleret af en kort tekst med idéer til yderligere aktiviteter, der kan hjælpe med til at afklare den aktuelle problemstilling. Desuden er der en videnskabelig forklaring på det fænomen, der præsenteres.
Grubletegninger kan bruges til at fremme og udvikle elevernes naturfaglige forståelse blandt andet ved at stille spørgsmål, som eleverne ikke havde tænkt eller reflekteret over. Grubletegninger kan bruges til at afdække elevernes usikkerheder og hverdagsforestillinger.
Grubletegninger er også velegnede til at identificere egne hverdagsforestillinger. Som en del af forberedelserne til undervisningen kan man bruge dem til at reflektere over sin egen forståelse. Find flere grubletegninger på astra.dk.
Hent Jorden og Universet-grubletegningerne her
Grubletegninger – Jorden og Universet (3)
Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene, eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.
I kan observere og notere Månens form og position på himlen samme tid hver dag i en måned. Følger Månens bevægelser et bestemt mønster? Kan I begynde at forudsige, hvor Månen vil være, og hvordan den vil se ud? På nettet kan I finde modeller og videoklip, der viser hvordan Månen ser ud i de forskellige faser. Hvor er Månen, når den ikke kan ses på himlen?
En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?
Månen står op og går ned på himlen, men følger ikke den samme 24-timers cyklus, som solen. Månen står ikke op samme tid hver dag, og dens position på himlen ændres fra dag til dag.
Månen er lidt mere end 29 dage om at vende tilbage til samme position på himlen. Somme tider er Månen synlig om dagen, dvs. Solen og Månen er synlige på samme tid. Hvorfor ser man ikke Månen ved siden af Solen om dagen?
Brug grubletegninger til at skabe engagement og forundring