Forside > aktiviteter > Præsenter 'Planter på Mars'
Aktiviteten er en del af undervisningsforløbet ‘Dyrk planter på Mars’, hvor eleverne med udgangspunkt i en udfordring konstruerer en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars. Du kan finde undervisningsforløbet på astra.dk med alle de tilhørende aktiviteter.
Denne aktivitet hører til engineering delprocessen: Præsentere. I delprocessen ‘præsentere’ får eleverne vejledning til at præsentere deres produkt eller ide.
Der vælges et af to metodekort, som eleverne bruger som baggrund for deres præsentation i deres video.
Metodekortene kan gives til eleverne som inspiration eller som direkte spørgsmål, der skal besvares. Det kan vælges i fællesskab på klassen, eller lade den enkelte gruppe vælge, hvad de vil præsentere.
Videoen skal have en varighed af 2-4 min.
Det er vigtigt, at eleverne bruger deres resultater fra de forskellige undersøgelser og deres dataindsamling som begrundelse for deres valg og konklusioner i præsentationen.
Eleverne skal bruge præsentationen til at blive skarpe på, hvilke parametre de har lagt til grund for deres valg undervejs.
Det er vigtigt for elevernes forståelse, at de får mulighed for at præsentere deres resultater og valg. Dette er en træningsøvelse i mundtlighed, og kan også bruges som evaluering af elevernes læring.
Kommunikation
Eleverne får gennem videoerne mulighed for at bruge deres fagsprog aktivt
Denne aktivitet hører til engineering delprocessen: Præsentere. Bliv klogere på delprocessen:
Delprocessen: Præsentere – video
Her får du en engineering-model, som du kan bruge til at gøre din naturfagsundervisning virkelighedsnær og anvendelsesorienteret. I delprocessen ‘præsentere’ får eleverne vejledning til at præsentere deres produkt eller ide.
En aktivitet er at udarbejde en engineering poster. Posteren kan anvendes dels til fremlæggelsen, dels til deling på læringsplatforme og som skabelon ved udstillinger.
Læs mere om Engineering i skolen på https://engineerthefuture.dk/engineering-i-skolen