I spillet skal du nå op til Den Internationale Rumstation med en raket, du selv designer. Det du skal bestemme er hvor mange trin du gerne vil have, hvor meget brændstof der skal være i hvert trin, samt hvor kraftige motorer raket-trinnet skal have.
Der er en video der forklarer spillet her:
SPIL: Raketsimulator | Fysik & Kemi Udskoling | DR
Sådan spiller du:
Bestem nyttelast: Målet er at sende så meget nyttelast som muligt til ISS hurtigt og effektivt. For meget nyttelast kan blive svært at få i kredsløb.
Raketopsætning: Vælg antal trin (1, 2 eller 3) for raketten. Bestem nyttelast og brændstof til rumkapslen. Bestem herefter kraft for motorerne og brændstofmængde til hvert trin.
Spilstart: Tryk på startknappen, brug “op” piletast til at affyre raketten. Hold knappen inde.
Styring og Navigation:
- Brug piletaster til at styre raketten.
- “c” viser sigtelinjer og rakettens bane, men brug sparsomt da det koster point.
- Overvåg afstand, hastighed og banevinkel for at matche med ISS.
- Instrumenter under brændstofmåleren hjælper med at vurdere dokningstidspunkt.
Pointsystem:
- Nyttelast: Spilleren får point for at have så meget nyttelast med som muligt.
- Tid: Gennemfør så hurtigt som muligt. Forbrugt tid trækker point fra.
- Hjælpefunktion: Tid med hjælpetast “c” slået til trækker point fra.
- Brændstofforbrug: Mængden af brændstof trækker point fra.
Spillet er udviklet af DR, som en mini-udgave af Kerbal Space Program. Hvis du har elever der bliver fanget af Rumsimulator spillet, kan du henvise til Kerbal Space Program, der foruden mange andre ting, giver eleverne mulighed for at bygge en raketter og spille sjove og komplicerede missioner.
Kerbal Space Program – Wikipedia