Opgaven består af to delopgaver:
- Eleverne skal undersøge, hvordan robotter virker
- Eleverne skal bygge en robotarm
I den første delopgave skal eleverne undersøge, hvor de møder robotter i deres hverdag, og hvad der er robotternes funktion. De skal derefter undersøge, hvordan robotter bruges i rummet.
I den anden delopgave skal eleverne selv finde ud af, hvordan og af hvilke materialer, de vil bygge deres robotarm. Den skal kunne løfte og fragte en lille LEGO-astronaut en distance hen over gulvet.
Rum-robotter er én af opgaverne i Naturfagsmaraton.
Naturfagsmaraton
Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver, som løses hjemme på skolen, og en lokal konkurrencedag, hvor skolerne konkurrerer om de bedste løsninger. Formålet med Naturfagsmaraton er at give dig og dine elever unik erfaring med undersøgende og praktisk undervisning på tværs af matematik, håndværk og design og natur/teknologi og at øge elevernes interesse og motivation for naturfag.
I Naturfagsmaraton arbejder eleverne med vigtige dagsordener, og alle kan være med. Naturfagsmaraton skal bidrage til at skabe variation i undervisningen og give eleverne en oplevelse af håb og handlekraft i løsningen af opgaverne.
- Opgaverne offentliggøres fra skoleårets start, og alle konkurrencedage ligger i andet halvår. Det er fleksibelt, hvornår man arbejder med opgaverne.
- Undervisningsforløbet består af seks opgaver, som eleverne arbejder med hjemme på skolen i 12-20 lektioner.
- Forløbet slutter med en konkurrencedag i den lokale sportshal, hvor op mod 20 klasser dyster mod hinanden om de bedste løsninger på opgaverne – se alle konkurrencedage
- Lærere, læsevejledere, elever og eksperter inden for didaktik og specifikke fagområder har i samarbejde udviklet opgaverne i Naturfagsmaraton.
- Opgaverne er udviklet med henblik på, at eleverne møder et passende fagligt niveau, og at de kan løse opgaverne på mange forskellige måder.
- Engineering Design Processen er central i opgaverne.
Materialet kan hentes her:
Rum-robotter
Du kan se en videopræsentation af opgaven Rum-robotter her
Kompetencer i naturfagsmaraton
Når dine elever deltager i Naturfagsmaraton, vil de, i varierende grad og afhængig af
opgaven, arbejde med de fire bindende naturfaglige kompetenceområder:
- Undersøgelse
- Alle opgaver lægger op til, at eleverne skal lave undersøgelser, der kan kvalificere deres løsning. Der er lavet forslag til undersøgelser i opgaverne.
- Perspektivering
- Alle opgaver starter med et narrativ, som du kan vælge at udfolde. Se ideer til perspektivering i ”Gode råd til alle opgaver”.
- Modellering
- I de enkelte opgaver skal eleverne arbejde med modeller.
- Kommunikation
- I næsten alle opgaverne skal eleverne formidle et naturfagligt indhold for en dommer.
I dine elevers selvstændige arbejdsproces vil de også have mulighed for at udvikle kompetencer i samarbejde, kreativitet, vedholdenhed og planlægning, når de arbejder med Naturfagsmaraton.
- Samarbejde handler om, at elever skal give og modtage konstruktiv kritik, lytte til andres forslag og tage ansvar for processen og opgaven i forløbet.
- Kreativitet handler om, at eleverne skal generere ideer, kritisk vurdere egne og andres ideer og omsætte ideer og skitser til fysik model.
- Vedholdenhed handler om, at eleverne ikke giver op trods modstand, erkender og lærer af fejl og tester løsningen mange gange.
- Planlægning handler om, at eleverne tager aktiv del i at fordele roller i gruppen, har overblik over opgaver og aftaler og kan træffe begrundede valg og fravalg om materialer.
De fire naturfaglige kompetenceområder samt samarbejde, kreativitet, vedholdenhed og planlægning har du mulighed for at evaluere. Længere nede i vejledningen kan du finde både lærer- og elevevaluering, der efter jeres deltagelse i Naturfagsmaraton kan give et billede af, hvad eleverne kan have gavn af at fokusere på i jeres næste problembaserede undervisningsforløb.