Guide: Få rummet ind i undervisningen
"Få rummet ind i undervisningen" er en ny guide til dig, der underviser i grundskolen eller på en ungdomsuddannelse. Guiden giver inspiration til uddannelse og job med fokus på rummet.
Forside > aktiviteter > Rumvandring
Grubletegninger fremmer naturfaglig forståelse. Grubletegningerne er suppleret af en kort tekst med idéer til yderligere aktiviteter, der kan hjælpe med til at afklare den aktuelle problemstilling. Desuden er der en videnskabelig forklaring på det fænomen, der præsenteres.
Grubletegninger kan bruges til at fremme og udvikle elevernes naturfaglige forståelse blandt andet ved at stille spørgsmål, som eleverne ikke havde tænkt eller reflekteret over. Grubletegninger kan bruges til at afdække elevernes usikkerheder og hverdagsforestillinger.
Grubletegninger er også velegnede til at identificere egne hverdagsforestillinger. Som en del af forberedelserne til undervisningen kan man bruge dem til at reflektere over sin egen forståelse. Find flere grubletegninger på astra.dk.
Hent Kræfter og bevægelse-grubletegningerne her
Grubletegninger – Kræfter og bevægelse
Har I diskuteret jeres overvejelser? Er du enig med et af udsagnene, eller tænker du noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan du kan finde ud af mere.
I kan overveje hvilke kræfter, der kan få astronauten til at bremse op. Er der friktion eller tyngdekraft i rummet? På NASAs hjemmeside kan I finde videoklip der viser, hvad der sker med astronauter og genstande i rummet. I kan undersøge, hvad astronauter gør, når de skal arbejde uden for rumskibet.
En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?
Astronauter, som skal på rumvandring, skal have en god forståelse af, hvordan de påvirkes af kræfter. Hvis en astronaut sætter af i én retning, vil han svæve afsted, da der ingen friktion er til at bremse ham. Astronauten må derfor altid være fortøjet til rumskibet.
Der er en tyngdekraft (massetiltrækning) mellem astronaut og rumskib, men denne er uden praktisk betydning og ikke tilstrækkelig til at undgå, at astronauten svæver væk fra rumskibet. Hvorfor mon astronauter svæver rundt inde i rumfartøjet?
Brug grubletegninger til at skabe engagement og forundring