Der er to cases, som du sammen med dine elever skal være med til at undersøge:
- Case 1: Hvordan tackler man fremtidens mere ekstreme nedbørsforhold i det åbne land?
- Case 2: Hvordan tackler man klimaændringernes effekt på nedbørsdannelsen i storbyer, så fremtidens byer bliver bæredygtige?
Om virksomhedsforløb
Når dine elever deltager i et virksomhedsforløb, sker det med udgangspunkt i en autentisk case fra en dansk virksomhed. Intentionen er, at forløbene løfter de faglige forløb i gymnasieskolen og indfrier målet om, at eleverne udvikler kompetencer til at forstå, formulere og behandle samfundsrelevante problemer med henblik på at udvikle bæredygtige løsninger til fremtiden.
Der er syv faser i dette forløb, hvilket uddybes i det næste afsnit. Faserne er fleksible og kan tilpasses individuelle læreplaner og ønsker. Den specifikke tidsramme aftaler du i samarbejde med DHI og Naturvidenskabernes Hus.
Virksomhedscasens faser
- Formøde: Du deltager i et møde med Naturvidenskabernes Hus og virksomheden, hvor I sammen aftaler faglig vinkel, forventninger og alt det praktiske
- Kickoff: Forløbet starter med et besøg hos DHI i Hørsholm. Her vil medarbejdere præsentere virksomheden og virksomhedscasen, hvorefter der vil være dialog om projektet – og satellitdata, som eleverne kan arbejde med i casen
- Projektarbejde: Eleverne arbejder med casen på gymnasiet, hvor de gruppevis indhenter viden, arbejder med problemstillinger og skaber idéer til løsningsforslag
- Status: Eleverne har en virtuel spørgetime, hvor de kan stille opklarende spørgsmål til en medarbejder fra DHI
- Projektarbejde: Eleverne udarbejder et produkt (f.eks. poster, PowerPoint, film eller model), der indkapsler deres løsning på casens problemstillinger
- Pitch: Afslutningsvis skal eleverne hjemme på gymnasiet præsentere deres projekter og løsningsforslag for medarbejdere fra DHI, der giver feedback på projekterne
- Evaluering: Både lærer og elever udfylder et spørgeskema. Der kan desuden være en evaluering med virksomheden, hvis I fælles ønsker det
Materialet kan hentes her:
Satellitdata – et vigtigt værktøj
Du kan tilmelde din klasse til forløbet her
(Udfyld dine oplysninger i feltet nederst)
I selve materialet er der:
- forslag til en række problemstillinger, som I kan arbejde med i begge de to overordnede cases
- forslag til en forløbsplan
- en materialebank til hvert af de præsenterede emner:
- satellitbilleder og brug af data herfra
- meteorologi
- biodiversitet og kortlægning af vådområder
- byer – planlægning og udvikling
- landbrug og or meget eller for lidt vand