Forside > aktiviteter > Varm sol
Grubletegninger fremmer naturfaglig forståelse. Grubletegningerne er suppleret af en kort tekst med idéer til yderligere aktiviteter, der kan hjælpe med til at afklare den aktuelle problemstilling. Desuden er der en videnskabelig forklaring på det fænomen, der præsenteres.
Grubletegninger kan bruges til at fremme og udvikle elevernes naturfaglige forståelse blandt andet ved at stille spørgsmål, som eleverne ikke havde tænkt eller reflekteret over. Grubletegninger kan bruges til at afdække elevernes usikkerheder og hverdagsforestillinger.
Grubletegninger er også velegnede til at identificere egne hverdagsforestillinger. Som en del af forberedelserne til undervisningen kan man bruge dem til at reflektere over sin egen forståelse. Find flere grubletegninger på astra.dk.
Hent Energikilder og energioverførsel-grubletegningerne her
Grubletegninger – Energikilder og energioverførsel
Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene, eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.
Disse udsagn kan undersøges ved hjælp af forskellige kilder. Hvad er jordens gennemsnitstemperatur og hvad er årsag til denne temperatur? Har gennemsnitstemperaturen været konstant gennem tiderne og ændres den nu?
Er der en sammenhæng mellem videnskabelig viden og personlig handling, og har dette indvirkning på beslutninger, I foretager omkring personlig livsstil? Hvad vil der ske hvis Jorden bliver meget varmere?
En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?
Selvom Jorden konstant modtager energi fra Solen, udstråler den også energi tilbage til rummet. På denne måde forbliver temperaturen i balance. Jordens temperatur har ændret sig betydeligt gennem tiderne f.eks. i istiden, men over en lang periode er der balance og temperaturen er stabil.
I de senere år har forskere udtrykt bekymring for, om den gennemsnitlige temperatur på Jorden er stigende. Temperaturstigningen er ikke høj, men forskerne er bekymrede for at den vil fortsætte. Ikke alle forskere er enige om årsagen til og omfanget af temperaturændringen.
Hvilke for og imod argumenter kan I finde, og hvordan kan I afgøre, om argumenterne er pålidelige eller ej?
Brug grubletegninger til at skabe engagement og forundring