Mellemtrin
Hvad skal der til for at leve i rummet? Andreas Mogensen sætter spot på seks faglige udfordringer, som dine elever skal prøve kræfter med at løse via en kreativ, problembaseret engineering-proces.
Undervisningsforløb
Til mellemtrinnet er der udviklet undervisningsforløb knyttet til tre moduler i Fremtidens Rumstation:
- Drivhusmodul: Hvordan bygger vi plantebede til fremtidens rumstation?
- Træningsmodul: Hvordan træner vi i rummet?
- Socialt modul: Hvordan laver vi mad sammen i rummet?
- Socialt modul: Hvordan øver vi os i at samarbejde i rummet?
Hvis du gerne vil arbejde med et af de andre moduler, kan du lade dig inspirere af materiale til de andre uddannelsesniveauer.
Sådan er forløbene bygget op
Forløbene er bygget op om engineering-metoden, hvor eleverne arbejder med en realistisk problemstilling og kommer med forslag til en løsning i form af en prototype (fx en fysisk model, en skitse eller en poster).
Alle forløb indeholder:
- En udfordring til eleverne, som tager udgangspunkt i virkelige udfordringer med at bygge en 100% bæredygtig og selvforsynende rumstation.
- Videohilsen fra Andreas Mogensen, som præsenterer udfordringen.
- Videohilsen fra en virksomhed, som fortæller om teknologiske muligheder, der kan bidrage til løsningen.
- Lærervejledning til en engineering-udfordring med tilhørende elevaktiviteter i pdf.
- Samling af undervisningsmaterialer, fx websites, artikler eller videoer med viden om emnet eller yderligere aktiviteter til elever.
Se kort introvideo
Bliv klædt på til at komme i gang med undervisningsmaterialet.
Inflight call med Andreas Mogensen
Se eller gense et inflight call-event med Andreas Mogensen og fire danske eksperter, der svarer på spørgsmål om Fremtidens Rumstation. Du kan evt. vise eleverne inflight callet før, under eller efter et forløb.
Aktiviteter
Hvordan laver vi mad sammen i rummet?
I dette forløb skal eleverne bygge et køkken til fremtidens rumstation, hvor astronauterne kan lave mad sammen. Eleverne undersøger også, hvordan man kan emballere og opbevare mad i rummet.
Hvordan bygger vi plantebede til fremtidens rumstation?
I dette forløb bygger eleverne plantebede til drivhuset på fremtidens rumstation. Undervejs i forløbet undersøger eleverne planters vækstbetingelser og overvejer, hvordan planter kan gro i rummet.
Hvordan træner vi i rummet?
På rumstationen, ISS, træner astronauterne 2,5 time om dagen for at holde deres kroppe i gang. Men det er ikke helt nemt, når de er vægtløse. Så træningen foregår anderledes end på Jorden.