Udfordring og krav
Vi bygger et drivhus til en ny rumstation, der skal i kredsløb om Månen, hvor astronauterne kan dyrke grøntsager, som kan forsyne dem på længere missioner. Udfordringen er, at rumstationen er et lukket miljø uden sollys, og hvor alt er i vægtløs tilstand.
Krav til rumstationens drivhus:
- Drivhuset skal kunne fungere i vægtløs tilstand.
- Der skal være spiselige planter samt lys og vand til planterne.
- Der skal være forbindelse til resten af rumstationen, så astronauterne kan komme ind og ud.
Forløb
I forløbet kommer I igennem følgende engineering-faser:
- Forstå udfordringen: Vi læser artiklen om antallet af planter og iltproduktion. Vi ser videoerne med Andreas Mogensen og Nordic Harvest A/S og brainstormer på, hvilke udfordringer, der er ved et drivhus i rummet.
- Undersøge: Vi får tid til at undersøge vores valgte problemstillinger.
- Få ideer: Vi brainstormer på, hvilke udfordringer der er ved at skulle dyrke planter i rummet i et lukket system, hvor alt skal kunne genbruges.
- Konkretisere: Vi udvikler et koncept og laver skitsetegninger over drivhuset. Vi planlægger, hvordan vi vil lave prototypen.
- Konstruere: Vi bygger eller tegner en prototype af drivhuset.
- Forbedre: Vi laver en peer-to-peer-session med vores matrixgruppe, hvor vi får feedback på vores ide, skitsetegning og videopræsentation. Bagefter arbejder vi videre med projektet.
- Præsentere: Vi præsenterer vores prototype og arbejdsproces.
Engineering-modellen
Forløbsintroduktion
Med Andreas Mogensens rumrejse til den Internationale Rumstation i 2023 og NASAs beslutning om at placere en rumstation i kredsløb om Månen kaldet Lunar Gateway, har fremtidens rumstation aldrig været mere aktuel at anvende som rammesætning ind i undervisningen. På den måde kommer eleverne til at arbejde med aktuelle problemstillinger, som ingeniører, forskere og astronauter dagligt undersøger og arbejder med.
Forløbet er tilrettelagt som et elevcentreret engineering-forløb, hvor I sammen arbejder efter engineering-procesmodellen. I engineering-forløbet vil eleverne opleve, at deres egen viden og erfaring er nødvendig for at stille sig nysgerrig på udfordringen, finde på ideer og udvikle løsninger.
Nedenstående lærervejledning indeholder et anbefalet forløb med forslag til aktiviteter, du kan inddrage undervejs. Hvis du ikke kender engineering-metoden, kan du læse om den nederst på siden.
Forberedelse til forløbet
Læs mere og se en kort introduktionsvideo til dig som lærer her.
Der ligger ekstra materiale til inspiration, både til dig og dine elever, under fanen Inspiration.
Samarbejde på tværs
I dette modul er der lavet undervisningsforløb til indskoling, mellemtrin, udskoling, gymnasiet og erhvervsuddannelser. Det er derfor muligt at etablere et samarbejde på tværs af klassetrinnene, fx til fælles temauger og brobygninger.
Dette modul kan også kombineres med andre moduler i Fremtidens Rumstation for at afdække flere perspektiver på, hvordan Fremtidens Rumstation er et lukket og bæredygtigt system, hvor modulerne hænger sammen.
Engineering-metoden
Engineering er en designproces til systematisk og videnbaseret problemløsning, som tager udgangspunkt i den måde, som ingeniører arbejder på. Engineering-metoden giver mulighed for at skabe et undersøgelsesbaseret læringsmiljø, hvor eleverne inviteres til at deltage aktivt i undersøgelser og konstruktioner med udgangspunkt i aktuelle og komplekse udfordringer med teknologisk og naturfagligt indhold. Et læringsmål er derfor engineering-metoden i sig selv som en grundlæggende videnskabelig tilgang.
Du kan læse mere om engineering-metoden her
Engineering-kompetencer
De seks engineering-kompetencer viser, hvad du kan observere hos eleverne, når de arbejder engageret med engineering. Kompetencerne ligger tæt op ad fællesmålene i naturfagene og matematik og viser de mange tværfaglige sammenhænge, der findes, når man arbejder med engineering.
Beskrivelsen af engineering-kompetencerne er her skrevet i en forsimplet version ud fra de originale i Engineer the Future.
Lærerens faglige rolle i forløbet
I engineering-didaktikken påtager læreren sig en anden rolle end den traditionelle alvidende ekspert. I forløbet er du:
- en facilitator, der sikrer, at eleverne kommer igennem en proces, hvor de får mulighed for at undersøge og iterere på deres idéer,
- en sparringspartner, der stiller nysgerrige spørgsmål til elevernes undersøgelser og opdagelser,
- en guide, der støtter eleverne i både deres gruppedynamik og deres faglige proces.
Liste med videoer, artikler, aktiviteter m.m.
Alle videoer fra Andreas Mogensen om Fremtidens Rumstation
Alle videoer fra danske virksomheder om Fremtidens Rumstation
Baggrundsviden om rummet og rumfart
Her kan du finde artikler, videoer og aktiviteter om rummet og rumfart generelt.
Artikler, videoer og aktiviteter, som er relateret til Drivhusmodulet
Videoer om at dyrke planter i rummet:
Om mad i rummet:
Om lys til planter:
Om stråling:
Om planter og vanding:
Om temperatur: